2012

Efter att någon gång efter årskiftet börjat lunka runt på andras bloggar igen upptäckte jag att de flesta gjort den årliga årsresumén nu. Oj, det hade jag ju alls inte tänkt på. Så, något försenad pga glömska och sedan tidsbrist, här är mitt 2012:
 
Januari
Jag börjar året med en ambitiös födelsedagstårta (en vanlig prinsesstårta) som prövar mina nerver hårt. Maken och jag nördar Downton Abbey medan månaden går och jag söker ett jobb jag inte får. Men inte deppar jag ner mig över det, utan fortsätter jobba som vanligt istället. Dessutom åker jag en hel del, inte bara i jobbet, utan också ner till Skåneland och Göteborg.
 
En tårta blev det efter mycket slit, och en färgstark sådan!
 
 
 
Februari
Månaden inleds med lajvkonventet Prolog. Första gången för mig och jag är då sannerligen inte besviken på den fullspäckade helgen! Morgonen efter att jag och Jan-E kommit hem gör jag ett graviditetstest och den måndagen börjar det ännu pågående projektet att förstå att vi ska bli/är föräldrar. Efter några veckor börjar den långa illamåendeperioden som peakar med att jag får åka till akuten eftersom jag till slut inte får behålla någonting alls som passerat matstrupen.
 
Bulle i ugnen.
 
 
 
Mars
Nu börjar besöken på MVC (mödravårdscentralen) och illamåendet lugnar sig något. Istället blir månadens gissel bilen. Vi blir kort och gott tvungna att köpa en ny. Igen. Och dessutom försöka bli av med den gamla - lättare sagt än gjort! Dock får jag veta att jag inte hade några medfödda hjärtfel och inte heller vår framtida unge kommer få några sådana, åtminstone inte från min sida. Det blir också lite vedklyvning och årets första grillning tillsammans med hyresvärdarna.
 
Maken försöker hjälpa mig att få i mig saker och ting, ibland lyckas det.
 
 
 
April
Det firas påsk med Påskmusikal (inklusive teckenspråk) i Insjön och påskeld i Västsverige, med tillhörande intensiv påhälsningsturné. Min förälskelse i Hungerspelen tar sin början, jag försöker paniksy en outfit till ett lajv jag till slut inte åker på och Jan-E fyller hela 25 år.
 
Påskeld i Aröd.
 
 
 
Maj
 Nu börjar våren, härligt! Dessutom outar vi att vår familj snart kommer bestå av tre, istället för två, personer efter att ha varit på ultraljud i Falun. Det hantverkas lite här hemma, bl.a. inför Leksands medeltidsmarknad, där vi i år träffar den fantastiska kören Patriarkus (som vi gör ett litet samerbete med under ett av deras nummer) och utför lite sedvanlig shopping. Jag blir inspirerad att göra om i skrivbordshörnan, men det är mycket snack och lite verkstad på den fronten...
 
 Patriarkus, en del av dem i alla fall.
 
 
 
Juni
Härlig sommar tar sin början och med den kommer också gravidbyxor och små sparkar i magen! Midsommer firas ännu en gång i Leksand tillsammans med gruppen Kristna Lajvare och ännu en gång bjuds det på härliga dagar med underbart sällskap. Ännu ett ultraljud görs, då jag både ser lilla Kvisten göra en liten spark på skärmen och också känner den. Då blir allt lite, lite verkligare. Det blir en del resande den här månaden, i och med möhippa, snabbvisit i Örebro, västsverigetur... Även ett underbart bröllop bevistas, och jag svettas floder i en lånad toarpsdräkt den soliga dagen, då det dessutom ska dansas en hel del.
 
Dresscode var valfritt på Johannas & Arvids bröllop, men gärna folkdräkt. Det var många som tog fasta på det, även vi. (Det är ett svenskt tartan på Jan-E:s kilt! Dock är toarpsdräkten en smula modifierad för att jag ska kunna använda den...)
 
 
 
Juli
 Vi fortsätter vår västsverigevistelse i ytterligare en vecka innan vi återvänder hem. Väl tillbaka i Dalarna är det dags för några veckors butiksjobb ackompanjerat av dagligt illamående. Det är svårt att få i sig matlådan på jobbet, så ibland går jag till byggvaruaffären intill och köper mig en glass istället. Bättre än inget, tänker jag, och så är det ju. Vi får också trevliga vänner på besök och Jan-E och jag firar mitt i allt detta vår tredje bröllopsdag. I juli dyker en hel del funderingar upp här hemma i familjen, vilket orsakar mitt blogguppehåll som varar till november.
 
Där inne ligger lilla Kvisten och blir större och större! Vilket även jag blir...
 

Augusti
Grubblerierna fortsätter under augusti och jag mår tidvis riktigt dåligt, men vi kämpar på ändå; vi har ju ändå varandra! Vi pratar, grubblar, pratar med andra - var för sig och tillsammans, vi ber... Men vi kommer just ingenstans. Dock rullar livet på ändå. Det jobbas en del, men vi hinner med lite somriga saker fortfarande, tex åker vi på festivalen Frizon. Där konstaterar vi att vi inte riktigt är tjugo längre... 
 
Den enda konserten jag faktiskt gick på, annars blev det mest seminarier, föreläsningar, gudstjänster, talkshow osv.
 
 
 
September
Magen växer men jag har inga större problem förutom rejäl halsbränna på nätterna. Jan-E och jag övar oss på sjalknytning, skaffar oss de sista bebygrejerna och försöker förbereda oss så gott det går. Det känns lite pirrigt, beräknat datum för Kvistens ankomst närmar sig mer och mer och ungen kanske till och med kommer tidigt! I övrigt jobbar jag fortfarande och försöker röra på mig så gott det går, även om jag känner mig mer och mer otymplig. 
 
Det finns lite läskiga grejer i skogarna häromkring som man kan stöta på under sina promenader.
 
 
 
Oktober
Beräknat datum - 15 oktober - kryper närmare och närmare, så jag trappar ner på jobbfronten och kör inte längre så långa sträckor som förut. Jag försöker förbereda mig på att gå över tiden, de flesta förstföderskor går ju över tiden. Men den 11 oktober händer det: Lea föds! Så det är det större delen av oktober handlar om: Lea. Ta hand om henne och själv försöka överleva alla skriknätter, men också att sitta och dumstirra på henne när hon sover och inse hur underbar hon är.
 
Lite lustgas, tack...
 
 
 
November
November handlar till stor del om folk som kommer på besök. Och så klart att försöka hitta någon slags balans i vår nya tillvaro. Efter en månads gemensam föräldraledighet är det dessutom dags för Jan-E att börja jobba igen. På något sätt klarar vi av även den här månaden, även om det inte hela tiden känns som att vi kan ta det för givet... Jag känner att det är dags att börja blogga igen, även om det inte sker i racerfart.
 
[Det verkar som att jag faktiskt inte tagit en enda bild som inte är på Lea under hela november, så november får bli utan bild...]
 
 
 
December
Vardagen börjar bli lättare att hantera, även om inte allt rullar på utan gupp och gropar. Julstämningen infinner sig, dock utan det sedvanliga pyntet och bakandet. Några dagar före jul åker vi ner till västsverige och är där nästan året ut; dagen innan nyårsafton åker vi hem igen och avslutar året tillsammans med goda vänner och bockbränning som sig bör!
 
Lite vintervy medan dagsljus fortfarande finns...
 
 
 

Ja, och det var det året, lite kort sammanfattat. Det har varit händelserikt, jobbigt, spännande och riktigt härligt. Jag har en känsla av att 2013 kommer att bli mer, på alla sätt. Mycket är ännu oklart och höljt i dunkel, men så länge man har varandra så löser sig resten!
 
Jag hoppas erat 2013 blir fantastiskt!
 
 

Kommentarer
Postat av: Keckis

Underbara Marre, vad spännande det var att läsa din årskrönika. Ett år går fort men man hinner med en hel del när man tänker efter. Jag önskar dig och resten av familjen en god fortsättning på det nya året! Stor kram från Amerikatt! :)

Svar: Kul att du tyckte om läsningen :) Ja, man blir ju nästan lite förvånad när man ser allt man faktiskt har gjort! Tack så mycket! Hoppas du ock Plattfot får ett härligt år ni också :) Lycka till där bort och kram
Marre

2013-01-10 @ 03:00:03
Postat av: E-K

Trevlig årskrönika! Särskilt som den innehöll lite bilder som jag inte sett förut på er snyggingar!

Svar: Kul att du gillade det :)
Marre

2013-01-10 @ 18:33:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0