Teckenspråkets dag

Idag, 14 maj, är det teckenspråkets dag. Varför det är just det här datumet beror på att det var 14 maj 1981 som teckenspråket erkändes som dövas första sår¨k och undervisningsspråk här i Sverige. Men varför fira ett språk egentligen? Tja, det svenska teckenspråket behöver uppmärksamhet eftersom det finns så mycket okunskap och fördomar kring det. Sen kan man ju som teckenspråksanvändare fira att Sverige trots allt är har kommit relativt långt på det tillgängliga planet, i alla fall om man jämför med andra länder. Dock finns det en hel del bedrövligheter kvar här att kämpa mot tyvärr...
 
Den absolut vanligaste illussionen folk har om teckenspråk är att det är internationellt, att alla döva i hela världen har precis samma teckenspråk. Så är det inte, och när folk får veta det brukar de tycka att det är lite dumt. Tja, brukar jag svara, ungefär lika dumt som att vi inte har samma talade språk i hela världen. Vad gött om alla pratade svenska, eller hur? Det brukar få svaret: Men det är ju inte samma sak! Jo, det är faktiskt samma sak. Visst, de olika ländernas teckenspråk kan i vissa fall ha mer likheter än de olika ländernas talade språk, men de olika teckenspråken är olika.
 
Det svenska teckenspråket är ett eget språk. Det är inte svenska fast med tecken istället för talade ord, utan har ett eget ordförråd och en egen grammatik. Teckenspråket är ett visuellt och uttrycksfullt språk vilket gör det fördelaktigt att använda i beskrivningar och berättelser, och man kan vara väldigt kreativ med språket. Eftersom teckenspråket är så visuellt och liksom "in your face" används det ofta på ett väldigt tydligt sätt; att linda in ord, använda dubbla negationer och vara allmänt luddig gåt ofta bort till förmån för en rätt fram och rak kommunikation. Det är i alla fall den erfarenheten jag har.
 
Jag skulle kunna sitta här och skriva sida upp och sida ner om det svenska teckenspråket, men jag tror jag får ta och hejda mig... Jag tycker helt klart att alla borde lära sig teckenspråk. Det är ett oerhört praktiskt språk att kunna, det ökar tillgängligheten i samhället för de döva, hörselskadade och dövblinda som har teckenspråket som sitt första språk och sen är det ju faktiskt ett himla vackert språk!
 
 
 
 Klippet här nedanför visar det svenska handalfabetet. Lär dig gärna det och kanske ett och annat tecken!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0