2015 - del 4

Oktober
Tja, ingen jättespektakulär månad. Vi försökte träffa en del vänner och hänga och ha det bra - vilket vi lyckades med vill jag påstå. Och mitt i alltihopa fyllde våran Lea hela tre år! Fort går det... Jan-E och jag repeterade andning och pratade förlossning en del med vår doula, vilket resulterade i mindra oro och rädsla inför förlossningen - typiskt bra grej! Sen, mitt i en vanlig vecka, drog jag till Stockholm och gick på teater. Jag var tillsammans med Helena på en föreläsning som Lotta Lundgren höll i. Lite starstruck bytte jag några ord med henne efteråt. Jag tror för övrigt att det de flesta av oss kommer minnas efter den förläsningen är kul nu-apan! Sen drog vi ner till syd- och västsverige. Vi hängde lite med farmor och farfar (alltid en så härlig vila att vara med dem!) innan vi drog ner till Halmstad för att träffa Kattis. Det är ju alltid hon som får masa sig upp till Leksand när vi träffas, så nu var det dags att göra något åt den saken. Dock drog vi till Ullared den dagen Kattis var upptagen på annat håll. Ge-Kås på en löningslördag under ett lov, rekommenderas inte... Vi tröståt glass på Riccardos efteråt åtminstone. Tyvärr blev Jan-E sjuk, vilket i och för sig inte stoppade oss i vår framfart att träffa vänner och familj, men det dämpade det roliga en smula så att säga. 
 
Vackra höstfärger.
 
Hjulbäcks långbrygga i höstlandskapet. 
 
Så här kan det se ut på Dramalogen.
 
 
November
Den första november kom vi hem efter våran sydliga, lilla resa - via ett besök hos ett par vänner halvvägs hem. Det har besiktigats bil, bil har lämnats på lagning, det har varit gråtande i bil, byte av bilens däck och så klart en himla massa körande med bil. Sen har jag faktiskt gjort en del saker som jag inte gjort på länge, tex var jag ute och åt med en kompis - bara vi två! Jag har också varit på bio (sista hungerspelsfilmen) med Jan-E, vilket inte har hänt sen Lea föddes! Wow, det kändes så himla lyxigt! Något annat som varit lyxigt har varit att få en heldag hemma, helt ensam. Sen har det ju varit en del gravid-relaterat, typ besök hos barnmorskan och träffa vår doula. Mina föräldrar var på besök en sväng, vilket var väldigt trevligt, även om jag stundtals var trött och grinig. I övrigt har jag varit stressad över ett lajv. Mycket roddande och försöka ordna med det praktiska (bl.a. låna typ hälften av utrustningen, eftersom jag inte var pigg på att sy kläder som ev bara används en gång...) och försöka klura ut roll. Sen kom själva lajvet och jag överlevde.
 
Jan-E hjälper mig att förbereda inför lajvet. Vår granne kom in i det här skedet och misstog de förblodade (inte riktigt blod) bandagen för något julpyssel vi gjort med Lea...
 
Jag som sjukvårdsgardist Joelle på lajvet "Du, var är mitt luftskepp?"
Fotograf: Kalle Burbäck
 
December
Första halvan av december haglar jobben tätt, sen lovar jag Jan-E att ta det lite lugnare med tanke på att jag är höggravid och så... Det krånglas med både arbetsgivarintyg (det är ju alltid en fröjd att vara frilans med flera olika arbetsgivare) och bil (det känns inte allt för härligt när man har en bil som krånglar över tio mil hemifrån, en fredag eftermiddag när de flesta verkstäder stänger, man är jättegravid, hungrig och toanödig och inte alls verkar kunna lösa situationen - tack och lov då för en driftig make som löser det hela med bravur, på distans dessutom!). Vi försöker förbereda oss för förlossningen genom att träffa våran doula, skriva förlossningsbrev, packa BB-väska mm. Äntligen köper vi större säng, som en del av bebisförberedelserna (svårt att bekvämt få plats hela familjen i en 160-säng...). Vi hets-skriver julkort, lagar lite julmat, går på Leas första luciatåg och annat juligt. Själva julafton firar vi tre hemma i lugn och ro. Årets sista dag spenderas med en annan, lika trött, barnfamilj. Det resulterar i en massa god mat och mer skratt än på riktigt länge. Ett väldigt bra avslut på 2015 helt enkelt!
 
Inte mycket snö - men kyla har vi.
 
 
Julbak

Kommentarer
Postat av: E-K

Fina kort! Speciellt det på bryggan & det på kylan.

Svar: Tack! Det blir tyvärr inte så mycket fotande nu för tiden, men ibland bara måste man :)
Marre

2016-02-09 @ 19:10:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0