Det funkar ju bra

 
Jag är själv hemma med barnen, har varit det fyra dagar i rad nu och fler blir det, nu när Jan-E är iväg på sin födelsedagspresent: egentid i Stockholm. Och det slog mig hur bra det faktiskt har gått. Tidigare när jag varit själv hemma med barnen flera dygn i rad har det ju ofta känts förunderligt att jag kommit levande ur det. Det var å andra sidan när Vide var bebis, det mesta blir ju lättare efter ett och ett halvt års ålder, tycker jag. Visst, det har varit kinkigt, bråkigt, skrikigt och uttröttande (nu kan man ju inte sova i skift, det är helt enkelt erbarmerligt tidig morgon som gäller (eventuellt inte supersmart att sitta uppe sent och blogga då, jag vet, men det är grymt skönt att ha lite tid för sig själv efter en intensiv och barnspäckad dag)) - men det har varit görbart, hanterbart och jag har inte känt att jag inte klarar av detta. Men inte bara det: det har varit mysigt, jag har fått saker gjorda, vi har haft kul och det har varit mycket kärlek. Jag har liksom känt mig som en kompetent förälder som har hållt hela det här skeppet flytande och dessutom oftast på rätt kurs. Och det är ju alltid en trevlig känsla. Speciellt när jag kan jämföra med hur det var för typ ett år sen... 
 
Och eftersom jag har hängt typ oavbrutet med barnen de senaste dygnen, och det hela har hängt helt på mig och ingen annan, så har jag varit mer här och nu (klysch-uttryck, jag vet, förlåt), varit mindre splittrad. Jag har liksom kunnat fokusera på di små liven på ett annat sätt, för det är "bara" de och jag. Det är bara jag som kan ge dem uppmärksamhet, hjälp och närhet just nu. Fullt (ok, nästan i alla fall) fokus på dem. Men visst, folk (oftast mammor) har klarat av att ha hand om barn själva i alla tider och jag vet att jag inte förrättar några stordåd just nu, men för mig är det åtminstone lite stort. Och det är ju alltid gött att känna sig som en kompetent förälder. Dock är jag glad att det finns en pappa med i bilden som kommer hem om några dagar. Så grymt imponerad över hur alla ensamstående småbarnsföräldrar får ihop livet...!
 
Nä, nu ska den här kompetenta mamman gå och lägga sig, för snart piggnar väl barnen till...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0