Illustrationsteckning - Uppgift 1

Jag går ju som sagt en distanskurs just nu, i illustrationsteckning. Vi är inne på vår andra uppgift (av sex), så det känns som att jag börjat komma in i det hela. Jag skrev ju förut att jag kanske slänger upp resultatet från första uppgiften, så jag gör det. Jag vet inte om ni minns, men vi skulle göra en illustration till ett band. I uppgiften ingick att det illustrationen var tänkt att hamna på bandets hemsida. Bandet ifråga är Phosphorescent, vars musik gick varm i högtalare och hörlurar under uppgiftens gång. Nedan den första låten jag hörde. Jag gillar musikvideon skarpt och själva låten satte sig så klart på hjärnan efter otalig genomlyssningar.
 
 
Jag lyssnade även gång på gång på deras nyaste skiva:
 
 
Jag googlade bandet och frontfiguren, besökte hemsida, bildgooglade, lyssnade, lyssnade, lyssnade, läste biografier och recensioner, tittade på musikvideor och lyssnade. Det var nyckelord, början på skisser, ratade idéer... Jag blev trött och frustrerad. Hur svårt kunde det vara? Jag trodde flera gånger att jag hade något bra på gång, men icke... Men till slut fick jag en idé som jag genomförde och blev relativt nöjd med.
 
Sedan var det dags för oss deltagare att kommentera varandras bilder. Det var jättekul att se vad de andra gjort! Även om illustrationerna var ganska olika förmedlade de i stort sett samma känsla tycker jag. Det kommeterades och peppades, jättekul! Efter det var det dags för eventuella ändringar innan det var slutinlämning till läraren. Jag körde en till omgång i Photoshop och mjukade upp färg och ljus lite för att få illustrationen mer i synk med stämning i musiken. Sen inlämning och till slut kommentarer från läraren. Och jag överlevde! Puh... Och kul var det dessutom!
 
Så här kommer då den slutliga versionen av min illustration. (Hela bilden ingår, inte bara teckningen.) Klicka på bilden så ser ni den i stort format (den gör sig bättre så än anpassad i blogg-ramarna).
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0